Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Liefde : een onmogelijk verlangen?
Author:
ISBN: 9789463937405 9789463937412 9789401497923 Year: 2023 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Geen enkel thema is zo vaak beschreven in de literatuur, muziek en kunst als de liefde. Toch blijft de mens op zoek naar haar ware aard. We denken haar te kunnen definiëren en vatten maar merken steeds weer dat we tekortschieten. Liefde is ondoorgrondelijk maar levensnoodzakelijk.Liefde. Een onmogelijk verlangen? beschrijft hoe de liefde in haar voortbestaan bedreigd wordt door het consumentisme, en de kwalijke illusie dat alles maakbaar is. Bovenal is het een pleidooi om gewoon te doen. Want alleen dan, als we niks forceren, kan de liefde in volle glorie verschijnen.Deze nieuwe editie van Liefde. Een onmogelijk verlangen? verschijnt naar aanleiding van het tienjarige bestaan van het boek.https://www.academiapress.be/nl/liefde-2


Book
Mijn moeder lag om 11 uur nog in bed. Omgaan met kritiek van familie: negen effectieve strategieën.
Author:
ISBN: 9789031361786 9789031377985 Year: 2009 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Stel, je werkt als verpleegkundige in een psychogeriatrisch verpleeghuis. Een vrouw vindt dat haar dementerende moeder te weinig persoonlijke aandacht krijgt. Ze zegt dat jij en je collega's haar moeder vaak te lang laten wachten voordat ze naar de wc wordt gebracht. Jij vindt deze kritiek onterecht, want je weet dat jij en je collega's jullie best doen, maar je wilt geen ruzie veroorzaken. Hoe kun je het beste reageren?1. Bronnen van kritiek2. Drie manieren van reageren3. Strategie 1 - Het familielid ontwapenen4. Strategie 2 - Probeer door de bril van het familielid tekijken5. Strategie 3 - Aandacht tonen voor gevoelens van het familielid6. Strategie 4 - Vragen naar verwachtingen7. Strategie 5 - Eigen kijk op de zaak geven8. Strategie 6 - Eigen gevoel verwoorden9. Strategie 7 - Eigen verwachtingen of oplossing verwoorden10. Strategie 8 - Er samen uit proberen te komen11. Strategie 9 - Afspraken nakomen12. Toepassen van de strategieën13. Hoe kritiek te voorkomen


Book
Gezondheidsvoorlichting en preventie : Leidraad voor verpleegkundigen
Author:
ISBN: 9035227158 Year: 2004 Publisher: Maarssen Elsevier gezondheidszorg

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met dit boek geeft de auteur invulling aan het vak gezondheidskunde voor het HBO-V. Het vertrekpunt van het boek is het begrip gezondheid, de basis van de gezondheidskunde en de gezondheidswetenschappen. De meerwaarde van het boek is dat het gezondheid vanuit macro-, meso- en microniveau bekijkt. Dit is van wezenlijk belang voor verpleegkundigen die functioneren op kwalificatieniveau 5.Het boek bestaat uit 2 delen. Het eerste deel brengt de gezondheidstoestand van de bevolking in kaart aan de hand van epidemiologische gegevens, gezondheidsindicatoren en beleid. Het Health Field Concept van Lalonde vormt de leidraad bij de analyse van gezondheidsproblemen. Daarnaast biedt het model aanknopingspunten voor gezondheidsbevordering.Deel 2 gaat in op het bevorderen van de volksgezondheid via gezondheids- en patiëntenvoorlichting en preventie door verpleegkundigen. De auteur plaatst de gezondheids- en patiëntenvoorlichting op verhelderende wijze in het kader van de verpleegkundige theorievorming, gespecificeerd naar verpleegkundige diagnoses en interventies.De leerinhouden sluiten aan op de deelkwalificaties en eindtermen van niveau 5 uit de kwalificatiestructuur voor verpleegkundige opleidingen.


Book
Psychosociale hulpverlening voor naasten van traumapatiënten : doorbreken van de cirkel van verdriet.
Author:
ISBN: 9789031381708 9789031381715 Year: 2010 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een ernstig ongeval heeft een ontwrichtende werking op het leven van de patiënt en diens naasten. In het ziekenhuis is de zorg primair somatisch georiënteerd, maar aandacht voor de psychische, sociale en materiële gevolgen is eveneens nodig. Naast de mensen uit het eigen sociaal netwerk spelen diverse professionals in deze psychosociale zorg een rol zoals artsen, verpleegkundigen en geestelijk verzorgers. Voor medisch maatschappelijk werkers is dit de kern van hun werk.De steun van naasten vormt een belangrijke factor in het herstel van de patiënt. Humane zorg betekent erkenning voor die naasten, voor hun ervaringen en beleving. Lisbeth Verharen onderzocht wat naasten in deze situatie nodig hebben, wat maatschappelijk werkers daarin te bieden hebben en wat deze hulp de naasten oplevert.


Book
Verpleegkunde en presentie: een zoektocht naar de betekenis van presentie voor verpleegkundige zorg
Authors: ---
ISBN: 9789059310858 Year: 2008 Publisher: Den Haag Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Presentie en andere vormen van aandachtige en menslievende zorg maken momenteel opgang: ze bieden theoretisch en praktisch een uitweg uit een al te bedrijfsmatig ingerichte en haastige zorg die bovendien met talloze regels en protocollen kort wordt gehouden. Daar gaat kwaliteit verloren die behouden blijft als zorg óók ontwikkeld wordt vanuit relationeel denken en de wil om werkelijk aan te sluiten bij het leven van wie op zorg is aangewezen. Presente zorg is niet verstrikt in zijn eigen logica, maar biedt ruimte en is er ook op uit de ander te eren, te erkennen en te bergen in hartelijkheid. In dit boek onderzoeken Prof. Mieke Grypdonck (verpleegkunde) en Prof. Andries Baart (presentie) wat de presentiebenadering kan betekenen voor de verpleegkunde en voor tal van verpleegkundige specialismen. Dat levert een fascinerende verkenning op: veel kan anders en beter. Maar dat vergt soms een grondige herbezinning, onder meer over de vraag waar het vak van verpleegkundige ook alweer om draait. Of wat lijden is en hoe de verpleegkundige zich daarop betrekken kan. Hoe zij nabij kan zijn en kan verplegen vanuit begrip voor iemands leefwereld, cultuur en verlangens zonder de harde eisen van het vak terzijde te laten.


Book
Emoties in de zorg
Author:
ISBN: 9031346349 9789031365357 9031365351 Year: 2005 Publisher: Houten : Bohn Stafleu van Loghum : Imprint: Bohn Stafleu van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Proefhoofdstuk Emoties in de zorg is een bundeling van een reeks artikelen eerder verschenen in het tijdschrift Denkbeeld. Deze gaan over emoties waar zorgverleners geacht worden 'gewoon' mee om te gaan. Maar dat is niet de praktijk. Want natuurlijk heb je als zorgverlener je eigen emoties en stemmingen, maar word je ook geraakt door de emoties van degene die je verzorgt.Emoties in de zorg werpt licht op de belangrijkste basisemoties waar zorgverleners mee in aanraking kunnen komen zoals angst, woede, vreugde en verdriet. Maar er is ook aandacht voor schaamtegevoelens en walging. Het boekje sluit af met praktische aanbevelingen om emoties te herkennen en er goed mee om te gaan.


Multi
Schots en scheef
Authors: ---
ISBN: 9080897515 9031723991 9080897566 9789080897571 9789031723997 9080897590 Year: 2006 Volume: *1 Publisher: Z.p. PARCbooks

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ene minuut ligt Simon nog in zijn ziekenhuisbed, de volgende vliegt hij samen met zijn knuffel Odil in een luchtballon. Hoe is dat in hemelsnaam mogelijk? En wat zijn al die gekke witte ballen in de wei? En waarom staat een op-en-top Schot boven op de kantelen van een eeuwenoud kasteel met een zilveren schaar te zwaaien?


Book
Agressie in hulp- en dienstverlening : van impact op medewerkers naar een gedragen beleid
Authors: ---
ISBN: 9789033488016 Year: 2012 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Agressief gedrag heeft impact op wie ermee geconfronteerd wordt. Niet alleen het fysieke slaan, vechten, schoppen, dingen stukmaken, maar ook verbaal en psychisch geweld zoals roepen, dreigen, provoceren, kleineren, pesten... Meestal wordt in agressiebeheersing vooral gezocht naar een goede aanpak van agressief gedrag: "wat doe ik met agressie?" Dit boek neemt de impact als invalshoek: 'wat doet agressie met mij?' Want impact is niet altijd even zichtbaar, maar is er wel. De rode draad is dat impact van agressie wezenlijk invloed heeft op de aanpak ervan.Het boek is vooral bedoeld voor direct leidinggevenden van medewerkers die geregeld met agressie van cliënten worden geconfronteerd. Zorgvuldig aandacht geven aan het herstel van impact, schept een klimaat waarin medewerkers zelf in staat zijn om beter agressie te beheersen. Leidinggevenden krijgen niet enkel inzicht in het belang van impact, maar ook handvatten voor wat ze kunnen doen in nazorg en herstel. Ook beleidsmedewerkers in bredere zin vinden aanwijzingen om een ondersteuningsklimaat tot hoeksteen te maken van een gezamenlijk gedragen agressiebeleidsplan. In het boek vinden zij concrete hulpmiddelen die zij hiervoor als bouwstenen kunnen gebruiken

Keywords

sociale dienstverlening --- Aggression (Psychology) --- Aggressive behavior --- Aggressiveness --- Aggressiveness (Psychology) --- Aggressiveness (Psychology) management --- Agressie (Psychologie) --- Agressie (Psychologie) [Omgaan met ] --- Agression (Psychologie) --- Agression (Psychologie) [Gestion de l' ] --- Agressiviteit (Psychologie) --- Agressiviteit (Psychologie) [Omgaan met ] --- Agressivité --- Agressivité (Psychologie) --- Agressivité (Psychologie) [Gestion de l' ] --- Caractère agressif --- Comportement agressif --- Gestion de l'agressivité (Psychologie) --- Omgaan met agressiviteit (Psychologie) --- Psychologie [Sociale ] --- Psychology [Social ] --- Tempérament agressif --- Geweld in de hulpverlening --- Agressiviteit ; hulpverlening --- Dienstverlening --- Geweldmisdrijven --- #KVHB:Agressie --- #KVHB:Hulpverlening --- 321 --- agressiviteit (gez) --- maatschappelijke diensverlening (gez) --- 364.62 --- Hulpverleners --- Agressie - agressiviteit --- Agressie in de hulpverlening --- maatschappelijk werk en sociale zorg --- Geweld in de hulpverlening. --- agressie --- hulpverlening --- conflicthantering --- leidinggeven --- maatschappelijk werk --- 415.3 --- agressiviteit --- Agressie --- Beleid --- Conflicthantering --- Leidinggeven --- Uitvoerende functies --- Agressiviteit --- Hulpverlening --- Emoties --- gedragsstoornissen --- Social problems --- Social psychology --- Sociology of social care --- Service industry --- PXL-Social Work 2013 --- psychologie --- welzijnsrecht --- communicatie --- Emotie --- Geweldsmisdrijf --- Analyse --- Evaluatie --- 613.48 --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis


Book
Zorgverlener, vergeet jezelf niet : over kwaliteit van zorg en communicatie
Authors: ---
ISBN: 9789033484827 9789033495052 9789033486371 9789033487972 9789033493324 9033487977 903348482X Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke dag met plezier je job in de hulpverlening blijven doen is niet altijd evident. Wat kan je doen om die motivatie van het eerste uur levendig te houden en niet op te branden? Hoe kom je bij de essentie van je beroepskeuze en hoe kan deze als richtsnoer je handelen bepalen en oriënteren? Er wordt aangetoond dat de kwaliteit van je zorg en je leven mede wordt bepaald door het mensbeeld van waaruit je vertrekt. Hoe kan je adequaat omgaan met de emoties en de onzekerheid die dit beroep ongetwijfeld meebrengt? Hoe bouw je een succesvolle praktijk uit of zorg je ervoor dat je meer plezier aan je werk beleeft? Hoe integreer je de computer als een positieve factor in de communicatie in plaats van een barrière in het contact met de patiënt? Wat verandert er als je als hulpverlener zelf ernstig ziek wordt? En hoe kan je even door de ogen van de patiënt kijken naar je beroep? Het gaat om prangende facetten die kunnen bepalen hoe je van een belastende job een bezigheid kunt maken waaraan je steeds meer plezier beleeft

Keywords

kwaliteitsbewaking --- mondelinge communicatie --- medische terminologie --- arts-patiënt relatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- medische ethiek --- Sociology of health --- Mass communications --- Physician-Patient Relations. --- Communication. --- 316.77 --- 601.3 --- communicatie --- Kwaliteitszorg --- Gezondheidszorg --- Communication Programs --- Communications Personnel --- Misinformation --- Personal Communication --- Communication Program --- Communication, Personal --- Personnel, Communications --- Program, Communication --- Programs, Communication --- Communicatiesociologie --- 316.77 Communicatiesociologie --- Geneeskundige zorgen--Planning --- Gestion des soins--Planification (Soins médicaux) --- Managed care plans (Medical care) --- Managed care programs (Medical care) --- Managed care systems (Medical care) --- Medische zorgen--Planning --- Plans [Managed care (Medical care) ] --- Program [Managed care (Medical care) ] --- Systems [Managed care (Medical care) ] --- Zorgen [Geneeskundige ]--Planning --- Zorgen [Medische ]--Planning --- Zorgplanning (Gezondheidszorg) --- patiëntenbegeleiding --- 613.48 --- medische psychologie --- communicatieve vaardigheden --- patiënt gecentreerde aanpak --- Arts-patiënt relatie --- Slechtnieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- kwaliteitsbewaking (audit) --- arts-patiënt relatie (patiënt-arts-relatie) --- slecht-nieuwsgesprek (waarheidsmededeling) --- psychosociale zorg en de klinisch psycholoog in het ziekenhuis --- Psychosociale zorg in het ziekenhuis --- Integrale kwaliteitszorg --- Communicatie --- Academic collection --- kwaliteitszorg --- gezondheidszorg --- 305.8 --- anamnese --- slecht-nieuwsgesprek --- Patiëntenbegeleiding --- 615.8 --- Geneeskunde --- slechtnieuwsgesprekken --- communicatievaardigheden --- Doctor Patient Relations --- Physician Patient Relations --- Physician Patient Relationship --- Doctor-Patient Relations --- Doctor Patient Relation --- Doctor-Patient Relation --- Physician Patient Relation --- Physician Patient Relationships --- Physician-Patient Relation --- Relation, Doctor Patient --- Relation, Doctor-Patient --- Relation, Physician Patient --- Relation, Physician-Patient --- Relations, Doctor Patient --- Relations, Doctor-Patient --- Relations, Physician Patient --- Relations, Physician-Patient --- Relationship, Physician Patient --- Relationships, Physician Patient --- Nursing --- Belgium --- PXL-Healthcare 2014 --- kwaliteitsbevordering --- patiënt-therapeut relatie --- PXL-Healthcare 2013 --- beroepskeuze --- beroepsethiek --- PHL-Healthcare 12 --- patiëntenzorg --- Family Practice. --- 613.3 --- competenties --- patiënten --- verpleegkunde --- verpleegkwaliteit --- 603.3 --- arts-patiënt relatie (gez) --- Family Practices --- Practice, Family --- Practices, Family --- verpleegkunde - beroep en opleiding --- Health Personnel --- Burnout, Professional. --- arbeidspsychologie --- burn-out --- stress --- verpleegkundig beroep --- Verpleegkundig beroep --- Patiënt-verpleegkundige relatie --- Burnout --- Zorgverleners --- Career Burnout --- Occupational Burnout --- Burnout, Career --- Burnout, Occupational --- Professional Burnout --- Compassion Fatigue --- psychology. --- interpersonele communicatie --- personen met een mentale beperking --- psychosen --- communicatiepsychologie --- communicatiestrategie --- agressie --- dementie --- euthanasie --- gesprekstechnieken --- seksuele stoornissen --- psychosomatische stoornissen --- chronische patiënten --- verslavingszorg --- patiëntenvoorlichting --- overdracht en tegenoverdracht --- arts-patiënt-verpleegkundige relatie --- Burnout, Professional --- psychology --- Kwaliteitszorg ; gezondheidszorg --- Communicatieve vaardigheden --- Gesprekstechnieken ; gezondheidszorg --- Arts en patiënt --- Communicatie ; gezondheidszorg --- Quality of health care --- Communication in medicine --- Physician-Patient Relations --- Communication --- Zorgverlener --- Verpleegkundige beroepen --- Welzijnszorg --- Dienstverlening --- Hulpverlening --- Zorgverlening --- Provincie West-Vlaanderen --- #KVHB:Gezondheidspsychologie --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Geestelijke gezondheidszorg --- Verpleegkunde --- Communicatie in de hulpverlening --- Family Practice --- 613 --- 613 Hygiene generally. Personal health and hygiene --- 613 Hygiëne. Persoonlijke gezondheidszorg --- Hygiene generally. Personal health and hygiene --- Hygiëne. Persoonlijke gezondheidszorg --- Social Communication --- Communication, Social --- Communications, Social --- Social Communications --- Beroep --- Zorg- en welzijnssector --- Arts en patiënt

Listing 1 - 9 of 9
Sort by